Debatten "Kulturens digitale potentialer" præsenteres på årets digitale udgave af Kulturmødet Mors fredag den 21. august kl. 10.00-11.30.

12.08.2020

Er den danske kulturformidling – uden at vi er bevidste om det – blevet en del af et globalt marked med internationale konkurrenter, som ved mere om os, end vi selv gør? I en online debat på årets digitale udgave af Kulturmødet Mors sætter vi fokus på data i kultursektoren for at sikre, at vi både kan få adgang til – og være relevante for - fremtidens digitale publikum.

Corona-nedlukningen har accelereret nødvendigheden af at have en stærk digital tilstedeværelse og et relevant digitalt tilbud som kunstner og kulturinstitution. For hvis ikke man kan slå dørene fysisk op, hvordan kan man så blive ved med at være synlig, relevant og måske endda drive forretning uden at være digital?

Kulturlivet har i mange år på forskellig vis taget favntag med digital formidling og med det digitale rum som supplement til kulturforbrugernes fysiske møde med kunst og kultur. Men realiteterne er, at det digitale rum kontrolleres af nogle få internationale giganter, som gennem data dygtigt udnytter vores præferencer kommercielt – bl.a. ved at tilbyde indhold, som konkurrerer med lokalt kulturindhold.

I en introduktion til online-debatten, der finder sted fredag d. 21. august, siger vicepræsident i EU-Kommissionen, Margrethe Vestager:

"Alt, hvad vi er og gør som mennesker, har en digital side. Det er bare ikke altid, at den side også er lokal. For meget af det, vi gør, er i hænderne på gigantiske virksomheder. Derfor har vi brug for kulturen i sin oprindelige forstand til at sørge for, at vi fastholder vores identitet, selvværd og ligeværd som mennesker og ikke lader det digitale overtage os og gøre os til en del af produktet."

Margrethe Vestagers opfordring kom fra Bruxelles dagen efter EU's nederlag i skattesagen mod Apple. Og i skrivende stund er der ufrivilligt “sort skærm” for dansk musik på YouTube, mens musikkens rettighedshavere slås med Google om betalingsniveauet.

Kulturlivet skal samarbejde om det digitale
Debatten stiller skarpt på, hvordan kunstnere og kulturinstitutioner i højere grad kan tackle udfordringerne og indfri potentialerne på det digitale marked ved blandt andet at blive bedre til at samarbejde på tværs. Og partnerskaber er netop en mærkesag for kultursamarbejdet mellem Region Midtjylland og de 19 kommuner i Europæisk Kulturregion.

"Sammen er vi stærkere end hver for sig. Det gælder i høj grad også på kulturområdet, hvor der er mange små aktører. I den seneste tid har vi lært, at den digitale tilstedeværelse er enormt vigtig, og kulturlivet har vist en kæmpe innovationsevne og kreativitet i forhold til at nå ud til publikum på trods af aflysninger og lukkede døre. Nu handler det om at gribe momentum og udnytte al den nye digitale viden i fællesskab," siger regionsrådsformand Anders Kühnau (S).

”Det globale marked beherskes af de, som er stærke til at anvende data, og det er desværre meget få. Som kommuner skal vi være med til at styrke kulturinstitutionernes kompetencer, og vi synes det er nødvendigt at diskutere, hvordan danske kulturaktører kan komme til orde og nå både eksisterende og fremtidigt publikum uden at blive slået af banen," siger formand for Kommunekontaktrådet (KKR) i Midtjylland og borgmester i Randers Kommune, Torben Hansen (S).”

En af panelets deltagere, Anders Beyer, der er direktør for Festspillene i Bergen, understreger også vigtigheden af, at kulturlivet samarbejder om det digitale i fremtiden og fortæller om sine egne erfaringer fra det internationale kulturmarked:

”Digitaliseringen er fuld af potentialer. Men konkurrencen på fremtidens digitale marked er rykket ind i vores hjem på tablets og mobiler. Derfor skal kultursektoren stå sammen. Ellers taber vi. Det er en vind-eller-forsvind-konkurrence.”

Debatten ”Kulturens digitale potentialer” sætter fokus på udfordringer og potentialer på det digitale kulturmarked og foregår online på årets digitale udgave af Kulturmødet Mors fredag d. 21. august kl. 10.00-11.30.

Tilmeld dig her

Download rapporten og case-samlingen ”KULTURENS DIGITALE POTENTIALER - muligheder og kerneudfordringer i overgangen fra oplevelses- til opmærksomhedsøkonomi” her

KULTURENS DIGITALE POTENTIALER – KULTURMØDET MORS 2020
Tidspunkt: Fredag den 21. august kl. 10.00 - 11.30
Vært: Christiane Vejlø
Deltagere: 
Esben Danielsen, direktør i Lokale- og Anlægsfonden
Christina Østerby, direktør i Gyldendals Bogklubber
Anders Beyer, direktør for Festspillene i Bergen
Marianne Grymer Bargeman, formidlingschef på ARoS
Rasmus Rex Pedersen, assisterende professor og forsker i digitalisering ved RUC